Wpływ zabawek na rozwój najmłodszych

Rola zabawy i zabawek w rozwoju psychofizycznym dziecka jest ogromna. Właśnie dziś – świętując Światowy Dzień Pluszowego Misia, opiszemy kilka aspektów pozytywnego wpływu zabawek na malucha

projekt-bez-tytulu

Zabawki są nieodłączną częścią dzieciństwa. Doskonałym potwierdzeniem ich ogromnej mocy jest silny sentyment i przywiązanie do reliktów młodości, gdy już jako dorośli ludzie, nadal je przechowujemy. Wiedza, doświadczenia i umiejętności, które maluch zdobywa za pomocą zabawek są nieocenione. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na dostosowanie zabawek do danego etapu rozwoju dziecka, ponieważ na każdym z nich, potrzebuje ono innych bodźców.

W pierwszych miesiącach życia

Dziecko w tym wieku widzi z odległości 20-30 cm, tylko w kolorze czarnym i białym. Nie rozpoznaje kolorów, rozróżnia głos i zapach mamy, uspokajają je niskie dźwięki, a głośne lub nagłe hałasy mogą niemowlę przestraszyć. Nie trzeba w tym okresie przeładowywać dziecka zbyt dużą ilością interaktywnych gadżetów. Odpowiednią zabawką będzie karuzela zawieszona nad łóżeczkiem bądź inna zabawka za którą maluch będzie mógł wodzić oczami lub chwytać. W ten sposób dziecko ćwiczy m.in. koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność manipulacyjną rąk. Uczy się także rozróżniać barwy. Obecnie istnieje mnóstwo zabawek, ułatwiających życie rodzicom jak np. Miś Szumiś, emitujący biały szum, który pomaga noworodkom wyciszyć się i zasnąć.

Ciekawy świata

Wraz z wiekiem dziecka rośnie jego zainteresowanie światem. Zabawy zmieniają swój charakter, od prostych zabaw niemowlęcia po coraz bardziej skomplikowane czynności rocznego malucha. Roczne dziecko chętnie bawi się plastikowymi pudełkami i kubkami różnej wielkości i barwy, również przedmiotami domowego użytku. Maluchy potrafią budować różne konstrukcje z klocków, co rozwija ich wyobraźnię. Już roczne dzieci zaczynają malować i chcą to robić, a wraz z wiekiem zdolność ta rozwija się coraz bardziej. Wybór zabawek na rynku jest ogromny natomiast powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na materiały, z których są wykonane. Ponieważ w tym okresie dziecko jeszcze często bierze zabawki do buzi, powinny być zrobione z tworzyw nietoksycznych, łatwych do czyszczenia oraz pozbawionych drobnych części.

Później przychodzi czas na rowerki trójkołowe i zabawy tematyczne, jak zabawa w dom, szkołę, we fryzjera czy policjanta. Można już jak najbardziej czynności te połączyć z nauką języków – takie gry tematyczne produkowane są również np. w języku angielskim. To świetny sposób na przemycenie pierwszych słówek i wplecenie je w zabawę. O tym jak istotna jest nauka języków w tym wieku, pisaliśmy w październikowym artykule.

Do zachowania dziecka dorośli powinni podchodzić ze zrozumieniem i świadomością łączenia zabawy z nauką, nie szczędzić mu zachęty, podziwu, zainteresowania i pochwały. Pozwólmy mu rozwijać wyobraźnię i własną twórczość – nie zakłócajmy swobody zabawy, narzucając swoje reguły i zasady, gdy okazują się być zbędne. Bez względu na to czy zabawka jest kawałkiem materiału czy interaktywnym samochodem – ważne, aby to dla malucha była wyjątkowa i dawała mu radość.