O sile nauczania języka maluchów

Życie dziecka od samego początku cechuje niesamowita dynamika. Każdego dnia możemy zauważyć zachodzące w nim zmiany oraz szybkość w przyswajaniu informacji. To właśnie ta cecha sprawia, że nauka języków obcych od najmłodszych lat przynosi duże efekty.

boy-286241_1920

Dlaczego od małego?

O korzyściach płynących ze znajomości języków obcych nikogo nie trzeba przekonywać. Żyjemy w świecie, w którym angielski otacza nas na każdym kroku a  praca coraz częściej wymaga znajomości kilku języków. To właśnie dlatego, rodzice chcą jak najwcześniej rozpocząć edukację swoich pociech w tym zakresie. Warto jednak wiedzieć, że nauka języków obcych wpływa także korzystnie na rozwój dzieci. Przyswajanie podstaw gramatycznych rozwija umiejętności umysłowe, poprawia zdolność uczenia się, koncentracji oraz zapamiętywania. Dzięki nauce języka obcego dzieci poszerzają horyzonty i kształtują swoją świadomość społeczną i kulturową.

Oprócz wpływu na ogólny rozwój dziecka, maluchy mają też naturalną łatwość przyswajania języka. Młodsze dzieci zdecydowanie lepiej radzą sobie z opanowaniem systemu fonologicznego, czyli dźwięków nowego języka. Ponieważ ich aparat mowy jest jeszcze elastyczny, prawdopodobne jest, że przyswoją naturalną angielską wymowę i intonację. Dzieci w wieku przedszkolnym są wciąż w trakcie uczenia się języka ojczystego, a nauka dwóch języków jednocześnie (ojczystego i obcego) korzystnie podnosi dziecięcą świadomość językową oraz bardzo pozytywnie wpływa na rozwój obu półkul mózgowych.

Korzyści komunikacyjne

Dzieci bardzo szybko akceptują fakt, że angielski służy do komunikowania się. Dzięki temu nauka języka nie jest dla nich sztuczna. Naturalna potrzeba komunikacji, którą mają małe dzieci sprawia, że odpowiednio zachęcone, chętnie podejmują próby mówienia w języku obcym. Młodsze dzieci są znacznie mniej skrępowane i onieśmielone niż starsi uczniowie, dlatego nie czują się zawstydzone  gdy popełniają błędy lub próbują się porozumieć. Dzieci przyzwyczajone są do słów dla nich niezrozumiałych. Wciąż nie rozumieją jeszcze wszystkiego w języku ojczystym, dlatego umieją odczytać sens wypowiedzi pomimo napotkanych “obcych” wyrazów.  Ta umiejętność jest bardzo ważna w nauce języka obcego i nie jest tak naturalna dla starszych uczniów.

Kiedy zacząć?

Znamy już wszystkie korzyści płynące z nauczania języków, ale kiedy zacząć właściwą naukę? To pytanie zadaje sobie wielu rodziców, a odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele uwagi poświęcili badacze zagadnieniu krytycznego wieku rozpoczynania nauki języka obcego. Na podstawie eksperymentów i badań przeprowadzonych przez naukowców z Monachium (w kilku przedszkolach nauczano języka obcego trzy razy w tygodniu po 20 minut w 8-12 osobowych grupach) wynika, że:

  1. Nauka języków obcych w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym jest możliwa, a najlepsze rezultaty osiąga się wówczas, gdy podstawą nauczania są gry i zabawy;
  2. Nauka języka obcego nie jest przeszkodą dla rozwoju języka ojczystego;
  3. Przekazywanie dzieciom języka obcego ma sens pozwalający osiągnąć zauważalne wyniki, gdy odbywa się przynajmniej trzy razy w tygodniu, a zajęcia nie trwają dłużej niż trzy godziny;
  4. Osoby podejmujące się nauczania języków obcych dzieci powinny dobrze znać i umieć wykorzystać naturalne, indywidualne predyspozycje dzieci.

Co to oznacza w praktyce?

Dzieci 2, 3 – letnie bardzo szybko się męczą, jednak równie szybko regenerują swoje siły, chcą poznawać świat. Ta ciekawość powoduje, że trudno im skupić uwagę przez dłuższy czas na jednym przedmiocie. Na tym etapie ujawnia się skłonność najmłodszych do doskonałego naśladownictwa, która może się bardzo przydać w trakcie zajęć z języka obcego. Dzieci w tym wieku wyśmienicie powtarzają wyrazy, zachowując nieświadomie reguły fonetyczne.

Ważnym elementem zajęć powinna być różnorodność proponowanych zadań oraz włączanie ćwiczeń ruchowych, które zaspokoją potrzebę ruchu i aktywności fizycznej dziecka. W nauce języka obcego na tym etapie powinny dominować piosenki, bajki, rymowanki, powtarzane dziecku kilkakrotnie. Jeśli rodzic lub opiekun zna język obcy, warto by po nazwaniu przedmiotu po polsku nazwał go także w tym języku, np. piesek –  a dog. Bardzo przydatne mogą być zabawki znajdujące się w otoczeniu dziecka, takie jak piłka, klocki, które stanowią doskonały materiał do nauki kolorów i kształtów. Dzięki nim można sprawdzać, czy maluch rozumie wydawane w języku obcym polecenia. Warto skorzystać z możliwości, które daje nam Internet: znajdziecie tu nieograniczoną ilość piosenek, bajek i gier, dzięki którym wasze pociechy nie tylko miło spędzą czas, ale również nauczą się nowych słówek.

Zdarza się czasem, że dziecko początkowo usilnie odmawia nauki języka. Jeśli w pierwszych latach życia nie wykazuje większego zainteresowania tą dziedziną, warto tę decyzję odłożyć na później. Nie trzeba się tym przejmować, fakt, iż dziecko w wieku 3 lat nie jest poliglotą, nie oznacza, że nie ma predyspozycji językowych. Obserwujmy i dajmy mu czas na odkrycie językowych horyzontów.